Karin als vertrouwens-persoon

Karin als vertrouwenspersoon

EEN LUISTEREND OOR

Inhoudsopgave

    Wie kent de situatie niet?

    Wie kent niet de situatie dat er onderling op het werk op een negatieve manier over zaken wordt gepraat of, als de irritatie echt hoog oploopt, zelfs iemand de organisatie verlaat?

    De vertrouwenspersoon kan hier de helpende hand bieden. Door Karin’s bemiddeling kan er door gesprekken en onderlinge afstemming gericht aan een oplossing worden gewerkt. De ervaring leert, dat het werk leuker wordt en de sfeer verbetert door zaken die je dwars zitten, te bespreken.

    Direct een probleem binnen uw organisatie oplossen
    Regelmatig wordt er een beroep gedaan op Karin, die jarenlange ervaring heeft als communicatiedeskundige en expert voor betere leefomstandigheden voor mensen met dementie. Ieder heeft in de samenwerking weleens problemen, autoriteitsconflicten of ongemakken.

    Iemand kan zich niet begrepen voelen of zit met de gedachte: ‘er wordt geen rekening met me gehouden’, dit durf ik niet uit te spreken want dat gaat me mijn baan kosten.

    Situaties

    Vastgelopen situaties waar u aan kunt denken
    Het teamgevoel en onderlinge begrip ontbreekt. Karin wordt gevraagd om te helpen de samenwerking te versterken, of zelfs te herstellen. Wat is hier aan de hand, waar is het plezier in dit team gebleven en hoe komt het dat men onderling andere ideeën over het zorgen voor mensen met dementie heeft, of zich niet gehoord voelen, etc.?

    Natuurlijk willen organisaties ook dat familie tevreden is over de zorg voor hun dierbare, maar wat als dit, bijvoorbeeld door een dochter, niet zo wordt ervaren? Dat zij opdrachten geeft aan teamleden hoe zíj wil dat er voor haar vader wordt gezorgd, terwijl de medewerkers hierover een ander idee hebben, maar dit niet bespreekbaar durven te maken.
    Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de verschillende gedachten en inzichten samenkomen?
    In zulke verstoorde situaties, is er een mogelijkheid voor de organisatie om terug te vallen op vertrouwenspersoon Karin Kuhlmann die samen met de betrokkenen zoekt naar een oplossing.

    Mensen die in de zorg werkzaam zijn, doen dit overigens bijna altijd vanuit een oprecht positieve en liefdevolle motivatie. Door de kloof die is ontstaan tussen bijvoorbeeld personeel en een familielid, zijn zij het gezamenlijke doel wat hen verbindt, tijdelijk kwijtgeraakt. Juist een externe kan dit helpen herstellen.

    Aanpak

    De aanpak van Karin
    Iedere vraag van een klant wordt met maatwerk opgepakt. Zij brengt mensen bij elkaar en herstelt het onderlinge vertrouwen. Ze doet dit onder andere door met de betrokkenen binnen de organisatie te praten en goed te luisteren. Waar liggen de verschillen, maar vooral: waar liggen de overeenkomsten. Haar inlevings- en analytisch vermogen helpen haar de problemen die zorgverleners ervaren, te doorgronden en te benoemen.

    Verzorgenden, de leiding en/of familie zien al snel dat het anders kan. De begeleiding die zij krijgen is zeer praktisch van aard.

    De kern van het probleem wordt door haar - in de meeste gevallen - in korte tijd gezien, waardoor de vastgelopen situatie snel kan worden opgelost. Zij dient het algemeen belang om bij elkaar te komen, werkt aan vertrouwen en creëert ruimte om zorgen en emoties op een veilige manier uit te spreken zonder dat het veroordeeld wordt. Iedereen kan altijd alles zeggen en dat is ook nodig om te komen tot het gewenste resultaat.

    Resultaat

    Door ‘buiten’ de organisatie te gaan staan, heeft ze de mogelijkheid om ‘vanuit de helikopter’ te kijken naar de processen, de mensen en de kloof tussen management, personeel, cliënten en hun familie.

    Patronen en emoties worden doorbroken en er ontstaat weer openheid om het samen te hebben over de beste zorg. Karin legt daarbij ook steeds uit wat er gebeurt en doet dat op een manier dat niemand zich aangevallen voelt. Haar uitgangspunt is een veilige werkomgeving waarin je mag leren door fouten te maken. Negatieve emoties lossen op en zelfs zo dat een medewerker met een zucht van verlichting kan glimlachen om de eigen imperfecties.

    Met deze nieuwe inzichten voelen zorgverleners zich een stuk zekerder en gelukkiger in hun werk. Ze bieden zorg vanuit een positiever gevoel en zonder dwang en stress. Ze worden opnieuw herinnerd aan het gezamenlijke doel om de beste zorg te kunnen geven aan de mensen die in het huis wonen. Door de communicatie ‘open te zetten’, is er ruimte voor verbetering ontstaan. Haar instructies zijn heel concreet en leiden onmiddellijk tot een andere blik en daardoor duurzame verandering.

    Een afspraak maken

    Neem via onderstaand formulier contact op of bel met Karin Kuhlmann +31 (0)6 44 572 112.

      Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

      Scroll naar boven