Begrip bij familie leidt tot acceptatie

Karin helpt u hier graag bij

Inhoudsopgave

    Begeleiding voor de familie

    Een optimale zorg voor mensen met dementie is alleen mogelijk als verzorgenden en de familie op één lijn zitten. Verzorgenden nemen praktische taken van familieleden over. Acceptatie en de zorg toevertrouwen aan zorgprofessionals is vaak pas mogelijk als voldoende bekend is hoe er gezorgd wordt. Goede communicatie en voldoende gelegenheid om vragen te stellen zijn essentieel.

    Om in alle aandacht er te kunnen zijn voor mensen met dementie hebben ook de familieleden hulp nodig. Familieleden leren inzien wat dementie is en hoe bijvoorbeeld zijn vader of vrouw mogelijk de wereld beleeft. Voor familie kan het uit handen geven van de zorg aan iemand van buiten lastig en verdrietig zijn. Hoe accepteer je dat iemand in een andere fase van zijn leven is aangekomen? Denk daarbij aan een vrouw die gescheiden wordt van haar man waar ze al 40 jaar mee samenleeft.
    Verzorgenden kunnen familie helpen door kennis over de omgang en de persoonlijke zorg te delen. Mijn rol hierin is om dit te initiëren en in goede banen te leiden. Het is voor familieleden verhelderend om te horen over ervaringen van anderen. Vragen worden beantwoord en daarnaast vertel ik over de achtergronden van de ziekte.

    Familiebijeenkomst en /of individuele gesprekken

    We willen familie motiveren om in te gaan op de uitnodiging van de familiebijeenkomst, mijns inziens helpt het enorm bij het wederzijds begrip doordat zij zich verdiepen in het ziektebeeld en zo de verzorgenden beter kunnen begrijpen. Het is noodzakelijk om van beide kanten informatie op een zeer zorgvuldige manier uit te wisselen. Wederzijds begrip ontstaat bijvoorbeeld door aandacht voor de pijn van het niet kunnen verdragen hoe hun dierbare er nu aan toe is, of inzicht waarom mevrouw niet meer herkend wordt door haar man waar ze lief en leed mee heeft gedeeld. En door inzicht wordt het loslaten ook dragelijker. De neiging om in te willen grijpen of zorg aan te willen sturen wordt dan ook minder. De vertrouwensband tussen de verzorgenden en familie verbetert daardoor ook aanzienlijk.

    Reacties

    Reacties van familie
    Reacties van familieleden op de familiebijeenkomst: ’Dit had ik veel eerder moeten weten, dan had mijn moeder meer aan mij gehad en was het voor mij gemakkelijker geweest!’, of ‘Ik ging mijn vader nog teveel testen, maar begrijp nu dat dit echt niet meer moet’, of ‘Nu dringt het goed tot mij door dat ik echt niet meer boos moet worden op mijn man’, en ‘Ik begrijp nu wat het betekent dat het denken steeds meer wegvalt’, maar ook ’Ik heb geleerd dat ik op een andere manier “afscheid” kan nemen, zodat mijn vrouw niet meer verdrietig is, als ik weer vertrek’, etc.

    Reacties van medewerkers
    Reacties van verzorgenden: ‘Doordat niet alleen wij, maar ook de familieleden kennis opdoen, staan wij volledig achter onze manier van zorgen voor onze bewoners, zodat zij het zo prettig mogelijk hebben’, of ‘Het vertrouwen en de openheid in het onderlinge contact tussen familie en ons is soepeler geworden, want voorheen hielden wij nog teveel rekening met hoe bijvoorbeeld die ene zoon erop stond dat wij op een bepaalde manier met zijn vader moesten omgaan. Door de opgedane inzichten kon de zoon zien dat het niet prettig was voor zijn vader, waardoor hij de zorg echt kon overdragen aan ons’, etc.

    Een afspraak maken

    Neem via onderstaand formulier contact op of bel met Karin Kuhlmann +31 (0)6 44 572 112.

      Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

      Scroll naar boven